کردستان

ساخت وبلاگ

تاریخچه

در ایران و در شهرهای آن برای به دست آوردن آرد از این آسیاب ها استفاده می کردند و جالب است که هنوز برخی از آنها سالم هستند و اتفاقا کاربرد سابق را داشته و گندم را خُرد می کنند. حال اینکه در منطقه توریستی کاخک آثار دو آسیاب آبی وجود دارد که دیرینگی آنها به عصر قاجاریه بر می گردد و بر اساس شواهد تا همین 40 سال پیش از آنها استفاده می کردند. عواملی انسانی و طبیعی زمینه ساز تخریب این آسیاب ها شدند. اهالی کاخک این دو آسیاب معروف را با عناوین آسیاب بالایی و پایینی می شناسند. خوشبختانه این آثار ملی با همت مسئولان میراث فرهنگی و با اختصاص بودجه 700 میلیون ریالی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در روند استکحام بخشی آسیاب ها عمل عایق بندی و زنده کردن مسیر راه آب و محیط داخلی، پی بندی، محکم سازی و احیا دوباره، آوار برداری، راه اندازی آبراه، نوسازی تنوره، بام سازی و نورپردازی بنای آسیاب بالا صورت گرفت و دیوار آبراه آسیاب پایین نیز کامل و بندکشی آن به اتمام رسید. خوشبختانه شهرداری منطقه کاخک با توجه به اعتبار گردشگری که در اختیار دارد، موفق شده فضای مناسب و تفریحی را در نزدیکی این آسیاب ها برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 138 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 20:22

تاريخچه

دیرینگی قلعه عمرانی گناباد به دوره سلجوقیان بر می گردد و در زمان سلسله صفویه روستایی بسیار پر رونق بوده است. معماری این روستا نشان دهنده هوش برتر ایرانیان قدیدم در نحوه استفاده از اراضی و بهره بردن از کمترین امکانات و منابع آبی به بهترین شکل ممکن می باشد. 

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 20:20

فرش و گليم كردستان,صنايع دستي استان كردستان,صنايع دستي

مهم ترین توليدات صنایع دستی کردستان نازك كاری است

 

صنايع دستی به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي و نمادي از نوع زندگي فرهنگي يك جامعه، همواره مورد توجه مي باشد. به علت ويژگي زندگي سنتي در بسياري از نقاط كردستان و عدم استيلاي بخش صنعتي، هنوز صنايع دستی کردستان از لحاظ كيفيت و گستردگي در سطح كشور مطرح مي باشد، به گونه اي كه فرش و گليم كردستان به همراه محصولات ظريفه مانند شطرنج شهرت جهاني پيدا كرده است..

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 134 تاريخ : چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت: 1:48

 

غذاهای محلی استان کردستان, غذاهای سنتی استان کردستان

غذاهای محلی استان کردستان

کردستان منطقه‌ای را از شمال غربی زاگرس تا شرق توروس را در بردارد که بیشتر ساکنین آن کرد هستند و فرهنگ، زبان و آداب و رسوم در آن بنا شده‌است. 

کردستان یکی از مقصد‌های جذاب برای سفر در ایران است اگر قصد سفر به کردستان را دارید فرصت خوردن غذاهای محلی را از دست ندهید. غذاهای محلی استان، نه تنها به عنوان جاذبه های فرهنگی کردستان به شمار می روند بلکه به دلیل مواد تشکیل دهنده در آنها دارای خاصیت غذایی فوق العاده ای نیز هستند.

در ادامه شما را با برخی از غذاهای محلی کردستان آشنا می کنیم:

 

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 199 تاريخ : چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت: 1:46

 

غذای مخصوص شب یلدا در کردستان, آداب و رسوم شب چله

رسوم شب یلدا در کردستان

 

شب یلدا را در کردستان «شه‌و چله» (شب چله) یا «شه‌و زمسان» (شب زمستان) می‌نامند. شبی که پیش از فرارسیدن‌اش، هیجان و شور خاصی را در میان مردم برمی‌انگیزد.

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 158 تاريخ : چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت: 1:45

 

اخبار,اخبار اجتماعی , میدان نقش جهان

گرچه به غیر از یونسکو سازمانها و نهادهای دیگری نیز باید برای عبورخط دوم از زیر میدان نقش جهان، نظرنهایی خود را اعلام کنند اما گویی سازمان قطارشهری اصرار دارد برای کاهش هزینه‌های ساخت خط دوم مترو، به جای دور زدن میدان، مترو را از زیر میدان عبور دهد!

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 189 تاريخ : دوشنبه 7 مهر 1399 ساعت: 22:34


 

 آداب و رسوم مردم کردستان, آئین ها و جشن های کردستان

استان كردستان یكی از استان های كردنشین در غرب ایران است، اكثریت ساكنان این استان، كرد زبان هستند كه به لهجه های مختلف تكلم می كنند. درباره زبان كردی مردم شناسان بر این رأی هستند كه زبان كردی یكی از زبان های گروه هند و اروپایی و ایرانی است.

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 157 تاريخ : دوشنبه 7 مهر 1399 ساعت: 22:19

اسم من سیلویا است و می‌خواهم از تجربه سفر فوق‌العاده خود به ایران و به خصوص سفر به کردستان برای شما بگویم. من زمان خوبی را برای سفر به ایران انتخاب کرده بودم و در نوروز مهمان مینا و خانواده‌اش در تهران بودم. بعد از گذرندان چند روز فوق العاده و جشن گرفتن نوروز باستانی با مینا و خانواده‌اش من دلم برای سفر به جاده‌ها و دیدن شهرهای مختلف تنگ شده بود. تجربه سفری که من و مینا باهم به اصفهان داشتیم باعث شد که مینا هم از پیشنهاد شروع دوباره سفر استقبال کند. ایران کشوری با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است، که آثار تاریخی و طبیعت بسیار زیبایی دارد، من دقیقا نمی‌دانستم برای سفر بهتر است به تخت جمشید برویم یا به دیدن شهر تاریخی ابیانه در کاشان! اما همسفر من، مینا دقیقا می‌دانست که کجا باید برویم. او پیشنهاد سفر به کردستان را به من داد که طبیعت بسیار زیبایی دارد. بعد از چند تماس تلفنی و هماهنگ کردن کارها، و توضیحات مینا برای سفر به کردستان برای خانواده‌اش و جلب رضایت آن‌ها، ما به همراه یکی از دوستان مینا، به نام «آزاد» راهی سفر به کردستان شدیم. قرار شد ما سفر خود را به مقصد مریوان آغاز کنیم و از استان زیبای کردستان که در نزدیکی عراق و هم مرز با این کشور است دیدن کنیم.

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 189 تاريخ : دوشنبه 7 مهر 1399 ساعت: 22:16

کردستان عراق یا اقلیم کردستان  یک منطقه کوهستانی و خودمختار در بخش شمالی کشور عراق است. کردستان عراق از شرق با ایران از شمال با ترکیه و از غرب با سوریه هم‌مرز است. پایتخت آن اربیل است. نام اربیل بر اساس قاعده قلب آوایی زبان کردی با تحریف آوایی روبه‌رو شده و توسط کرد‌ها به صورت «هه‌ولیر» تلفظ می‌شود. واحد پول رایج در منطقه کردستان عراق،  دینار عراق است و زبان‌های رسمی در این منطقه چند گویش نسبتاً متفاوت از زبان کردی و همچنین زبان عربی است. رئیس اقلیم کردستان عراق مسعود بارزانی است.

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 160 تاريخ : دوشنبه 7 مهر 1399 ساعت: 21:28